Beskrivning

Areodynamisk italiensk gravelracer som formligen mosar allt motstånd

Den innovativa 3T Exploro RaceMax Campagnolo Ekar är en tydligt areodynamiskt utformad gravelracer som är skapad av ingen mindre än Gérard Vroomen (en av grundarna av Cervélo). Allt handlar om att kunna bibehålla en hög hastighet via en geometri som medger en aggressiv position och en design med effektiv aerodynamik, men som samtidigt medger maximal framkomlighet genom att addera en möjligheten att kunna välja ett grovt mönstrat däck med riktigt generösa bredd. Vilken kategori faller den då in under... gravelracer, cyclocross, allroad eller kanske en ren aeroracer? Det kanske kan diskuteras, men att den ser ut som en racer, att den känns som en racer och att den formligen mosar allt motstånd på grus och andra typer av stökiga underlag... det behöver vi faktiskt inte diskutera!

Nyckeln till framgång!

  • Ser ut som en racer, känns som en racer och mosar allt motstånd på alla typer av stökiga underlag
  • Italienskt fartvidunder med extremt aerodynamiska former och klassledande framkomlighet
  • Högklassig stomme i kolfiber (High Modulus Unidirectional pre-preg carbon) signerad Gérard Vroomen
  • Slagkraftig 1x-drivlina med 13 växlar från hyllade Campagnolo (Ekar) med en underbart distinkta känsla
  • Hydrauliska skivbromsar från Campagnolo (Ekar) med kraftfull bromsförmåga oavsett förhållanden
  • Mästerligt italienskt hjulset från Fulcrum (Race 600 DB) som medger imponerade däcksbredder
  • Skapad för att du ska kunna köra på däck med en storlek upp till 700x42 och/eller 650bx61mm
  • Vill du köra med dubbla hjulpar av olika storlek? Både ram och gaffel medger det utan minsta problem!
  • Överskådlig cockpit med styrstam från 3T (Apto Stealth) och styre från 3T (Superergo LTD)
  • Sadelstolpe i kolfiber från 3T (Charlie Sqaero Team) med Ritchey´s smarta Rail Clamp
  • Stommen har integrerade skärmfästen och den är förberedd för andra typer av tillbehör (bento box, flaskställ mm) 

Högklassig stomme i kolfiber med extremt aerodynamiska former

Stomme utgörs av en aerodynamisk italiensk kolfiberram (High Modulus Unidirectional pre-preg carbon) med grym vridstyvhet och en aggressiv gravelgeometri som levererar skyhög effektivitet och maximal kontroll i höga hastigheter. Vi skulle kunna skriva spaltmeter om den unika aerodynamiska utformningen och den framgångsrika geometrin men vi nöjer oss med att nämna att ett gediget utvecklingsarbete ligger bakom framtagandet av den imponerande ramen (du hittar samtliga vinklar och mått bland bilderna). Hela bygget kompletteras av en unikt kompakt framgaffel (Fango RaceMax) i högklassig kolfiber och givetvis ett mångsidigt styre, en kombination som utgör grunden för dess solida styrkänsla och dess kvicka manöverförmåga.

Ytterst kompetent 1x-drivlina med galet imponerande prestanda

Under den aerodynamiska motorhuven hittar du en ytters kompetent 1x-drivlina som levereras från italienska Campagnolo (Ekar), det handlar kortfattat om 13 extremt pålitliga växlar med elektroniskt reglage som i princip aldrig ställer till nått krångel samt enhälligt har hyllats för sin underbart distinkta känsla. Högklassig italiensk design utesluter alla former av mediokra dussinprylar, och den välrenommerade 1x-drivlinan utgörs av ett högklassigt vevparti med singelklinga (38T) och kombineras med en 13-delad kassett (9-42T) vilket ger en utväxling med imponerande bredd men där fokus fortfarande ligger på tillförlitlig driftsäkerhet. Kassetten är dessutom stegad till perfektion, vilket i praktiken ser till att du kan hålla ett galet högt tempo på varierande typer av underlag och i olika lutningar.

Högklassiga hydrauliska skivbromsar med kraftfull bromsförmåga

När det går undan så ökar kraven på bromsförmågan och just därför är den utrustad med högklassiga hydrauliska skivbromsar från Campagnolo (Ekar), vilket dels borgar för ett minimalt underhållsbehov och dels ser till att du har tillgång till imponerande kraftfull bromsförmåga året om, och dessutom oavsett om det är torr, blött eller slaskig asfalt som gäller för stunden. 

Mästerligt hjulset som ger dig nästan oändliga valmöjligheter

Allt rullar på ett par asymmetriska mästerverk i aluminium från italienska Fulcrum (Race 600 DB) med en unikt mångsidig utformningen som kan hantera däck i ett brett spektrum av storlekar. Väljer du att cykla på 700c (som cykeln levereras med i den här versionen) så medges däck med en bredd på upp till 42 mm, men skulle du istället välja att cykla på ett set i storleken 650b så medges däck med en bredd på upp till hela 61 mm (jo, du läste faktiskt rätt). En helt unik mångsidighet ser till att du kan briljera på alla former av underlag genom att helt enkelt välja de däck som passar bäst för underlagen som du helst håller till på för stunden.

Vad innebär VAM och RAM för nya Exploro RaceMax ? 

Med nya Exploro RaceMax har geniet Gérard Vroomen skapat ett helt nytt koncept för att mäta och räkna på däckhöjd/bredd, allt för att kunna skapa en så aerodynamisk gravelcykel som möjligt. För att förstå hans tankar kring skapandet så behöver man sätta sig in i vad WAM (Width As Measured) och RAM (Radius As Measured) har för inverkan på hela konceptet. Vill du i detalj lära dig lite mera, eller vill du kanske främst se vilka däck som passar bäst till just ditt drömbygge så klickar du här.

I praktiken handlar de mycket kort förklarat om en utformning som medger att du kan köra med flera olika hjulset för att täcka in ett ännu mer omfattande register med en rad olika däcksbredder. Vill du fokusera på ren hastighet så väljer du ett hjul (700c) med VAM på 35-42 mm. Men om du istället vill fokusera lite mer på ren framkomlighet så väljer du ett lite robustare och bredare hjul (650b), och det fina i kråksången är att 90% av ramens aerodynamik bibehålls med WAM på upp till 61mm breda däck.

Ramen har en väldigt tight utformning vid bakhjulet (men fortfarande medger utrymme för både lera och smuts) och en framgaffel som har gott om plats för breda däck, och som dessutom har ett lika kort mått som på de flesta vanliga landsvägscyklar. Resultatet är en aerodynamisk stomme med kvick manöverförmåga och riktigt vass styrkänsla, det är visserligen riktigt tight men hojen har ändå har plats för de hjulstorlekar du vill få plats med.

Aerodynamisk gravelracer för dig som vill kunna köra ifrån vem som helst

Ett aerodynamiskt fartvidunder med fantastisk respons, rapp acceleration och pålitlig kursstabilitet som mumsar skrytsamma konkurrenter till både frukost, lunch och middag. En extremt välbyggd gravelhoj med effektiv kraftöverföring, kvick respons, imponerande kontroll som alltid levererar sylvass prestanda oavsett om det är daglig hårdträning eller utmanande uthållighetstävlingar på internationell som är ditt primära mål. En riktigt snabb italiensk kolfiberraket som kommer överföra minsta lilla watt av pedalkraft till bakhjulet, så att du kan köra ifrån vem som helst och få kliva högst upp på pallen när dagen skall summeras.

Vad säger då världens cykelpress om 3T Exploro?

  • Bicycling - "It’s a great road bike and a great gravel bike in one. It’s just plain fast everywhere."
  • RoadBikeAction - "One of a handful of gravel bikes we’ve tested that was truly capable on both dirt & paved surfaces.”
  • Road.cc - "Fast and agile gravel design”, “It’s an absolute blast to ride.”

3T Exploro

Se alla produkter inom 3T Exploro

Information om cykelns specifikation

På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.

Specifikation

Allmänt

  • Varumärke 3T
  • Serie 3T Exploro, Information om cykelns specifikation
  • Årsmodell 2022
  • Artikelnummer G-4895211824813
  • Färg Röd, Vit
  • Tillverkarens färg RED/WHITE
  • Hemsida tillverkare https://www.3t.bike/en/223-exploro-race#sg-prod-content
  • Växelreglageserie Campagnolo Ekar
  • Bakväxelserie Campagnolo Ekar
  • Antal växlar 13-växlad (1 x 13)
  • Bromstyp Hydraulisk skivbroms

Ramset

  • Ram Exploro RaceMax. Unidirectional pre-preg carbon, High-modulus/high-strength performance blend layup
  • Framgaffeltyp Stel
  • Framgaffel Fango RaceMax w/ compact crown
  • Framgaffelmaterial Kolfiber

Hjul

  • Hjulstorlek 28"
  • Hjul Fulcrum Race 600 DB 700c
  • Framdäck Pirelli Cinturato Gravel M 700c
  • Bakdäck Pirelli Cinturato Gravel M 700c

Drivlina

  • Växelreglage Campagnolo EKAR 1x13
  • Bakväxel Campagnolo EKAR 1x13
  • Vevparti Campagnolo Ekar

Komponenter

  • Frambroms Campagnolo EKAR hydraulic disc
  • Bromsskiva fram 160mm Campagnolo rotor
  • Bakbroms Campagnolo EKAR hydraulic disc
  • Bromsskiva bak 160mm Campagnolo rotor
  • Styre 3T SuperErgo Pro alu
  • Styrstam 3T Apto Stealth stem
  • Sadel Selle Italia Model X Superflow
Recensioner
Frågor & Svar

Det finns ännu inga frågor om Gravelbike 3T Exploro Racemax Campagnolo Ekar 1X13 röd/vit. Du kan själv ställa en fråga.

Ställ en fråga om Gravelbike 3T Exploro Racemax Campagnolo Ekar 1X13 röd/vit

Välj rätt cykel för dig i rätt storlek

Vi monterar, justerar & prövar cykeln

Gratis försäkring ingår alltid

Snabba leveranser hem till dörren

Areodynamisk italiensk gravelracer som formligen mosar allt motstånd

Den innovativa 3T Exploro RaceMax Campagnolo Ekar är en tydligt areodynamiskt utformad gravelracer som är skapad av ingen mindre än Gérard Vroomen (en av grundarna av Cervélo). Allt handlar om att kunna bibehålla en hög hastighet via en geometri som medger en aggressiv position och en design med effektiv aerodynamik, men som samtidigt medger maximal framkomlighet genom att addera en möjligheten att kunna välja ett grovt mönstrat däck med riktigt generösa bredd. Vilken kategori faller den då in under... gravelracer, cyclocross, allroad eller kanske en ren aeroracer? Det kanske kan diskuteras, men att den ser ut som en racer, att den känns som en racer och att den formligen mosar allt motstånd på grus och andra typer av stökiga underlag... det behöver vi faktiskt inte diskutera!

Nyckeln till framgång!

  • Ser ut som en racer, känns som en racer och mosar allt motstånd på alla typer av stökiga underlag
  • Italienskt fartvidunder med extremt aerodynamiska former och klassledande framkomlighet
  • Högklassig stomme i kolfiber (High Modulus Unidirectional pre-preg carbon) signerad Gérard Vroomen
  • Slagkraftig 1x-drivlina med 13 växlar från hyllade Campagnolo (Ekar) med en underbart distinkta känsla
  • Hydrauliska skivbromsar från Campagnolo (Ekar) med kraftfull bromsförmåga oavsett förhållanden
  • Mästerligt italienskt hjulset från Fulcrum (Race 600 DB) som medger imponerade däcksbredder
  • Skapad för att du ska kunna köra på däck med en storlek upp till 700x42 och/eller 650bx61mm
  • Vill du köra med dubbla hjulpar av olika storlek? Både ram och gaffel medger det utan minsta problem!
  • Överskådlig cockpit med styrstam från 3T (Apto Stealth) och styre från 3T (Superergo LTD)
  • Sadelstolpe i kolfiber från 3T (Charlie Sqaero Team) med Ritchey´s smarta Rail Clamp
  • Stommen har integrerade skärmfästen och den är förberedd för andra typer av tillbehör (bento box, flaskställ mm) 

Högklassig stomme i kolfiber med extremt aerodynamiska former

Stomme utgörs av en aerodynamisk italiensk kolfiberram (High Modulus Unidirectional pre-preg carbon) med grym vridstyvhet och en aggressiv gravelgeometri som levererar skyhög effektivitet och maximal kontroll i höga hastigheter. Vi skulle kunna skriva spaltmeter om den unika aerodynamiska utformningen och den framgångsrika geometrin men vi nöjer oss med att nämna att ett gediget utvecklingsarbete ligger bakom framtagandet av den imponerande ramen (du hittar samtliga vinklar och mått bland bilderna). Hela bygget kompletteras av en unikt kompakt framgaffel (Fango RaceMax) i högklassig kolfiber och givetvis ett mångsidigt styre, en kombination som utgör grunden för dess solida styrkänsla och dess kvicka manöverförmåga.

Ytterst kompetent 1x-drivlina med galet imponerande prestanda

Under den aerodynamiska motorhuven hittar du en ytters kompetent 1x-drivlina som levereras från italienska Campagnolo (Ekar), det handlar kortfattat om 13 extremt pålitliga växlar med elektroniskt reglage som i princip aldrig ställer till nått krångel samt enhälligt har hyllats för sin underbart distinkta känsla. Högklassig italiensk design utesluter alla former av mediokra dussinprylar, och den välrenommerade 1x-drivlinan utgörs av ett högklassigt vevparti med singelklinga (38T) och kombineras med en 13-delad kassett (9-42T) vilket ger en utväxling med imponerande bredd men där fokus fortfarande ligger på tillförlitlig driftsäkerhet. Kassetten är dessutom stegad till perfektion, vilket i praktiken ser till att du kan hålla ett galet högt tempo på varierande typer av underlag och i olika lutningar.

Högklassiga hydrauliska skivbromsar med kraftfull bromsförmåga

När det går undan så ökar kraven på bromsförmågan och just därför är den utrustad med högklassiga hydrauliska skivbromsar från Campagnolo (Ekar), vilket dels borgar för ett minimalt underhållsbehov och dels ser till att du har tillgång till imponerande kraftfull bromsförmåga året om, och dessutom oavsett om det är torr, blött eller slaskig asfalt som gäller för stunden. 

Mästerligt hjulset som ger dig nästan oändliga valmöjligheter

Allt rullar på ett par asymmetriska mästerverk i aluminium från italienska Fulcrum (Race 600 DB) med en unikt mångsidig utformningen som kan hantera däck i ett brett spektrum av storlekar. Väljer du att cykla på 700c (som cykeln levereras med i den här versionen) så medges däck med en bredd på upp till 42 mm, men skulle du istället välja att cykla på ett set i storleken 650b så medges däck med en bredd på upp till hela 61 mm (jo, du läste faktiskt rätt). En helt unik mångsidighet ser till att du kan briljera på alla former av underlag genom att helt enkelt välja de däck som passar bäst för underlagen som du helst håller till på för stunden.

Vad innebär VAM och RAM för nya Exploro RaceMax ? 

Med nya Exploro RaceMax har geniet Gérard Vroomen skapat ett helt nytt koncept för att mäta och räkna på däckhöjd/bredd, allt för att kunna skapa en så aerodynamisk gravelcykel som möjligt. För att förstå hans tankar kring skapandet så behöver man sätta sig in i vad WAM (Width As Measured) och RAM (Radius As Measured) har för inverkan på hela konceptet. Vill du i detalj lära dig lite mera, eller vill du kanske främst se vilka däck som passar bäst till just ditt drömbygge så klickar du här.

I praktiken handlar de mycket kort förklarat om en utformning som medger att du kan köra med flera olika hjulset för att täcka in ett ännu mer omfattande register med en rad olika däcksbredder. Vill du fokusera på ren hastighet så väljer du ett hjul (700c) med VAM på 35-42 mm. Men om du istället vill fokusera lite mer på ren framkomlighet så väljer du ett lite robustare och bredare hjul (650b), och det fina i kråksången är att 90% av ramens aerodynamik bibehålls med WAM på upp till 61mm breda däck.

Ramen har en väldigt tight utformning vid bakhjulet (men fortfarande medger utrymme för både lera och smuts) och en framgaffel som har gott om plats för breda däck, och som dessutom har ett lika kort mått som på de flesta vanliga landsvägscyklar. Resultatet är en aerodynamisk stomme med kvick manöverförmåga och riktigt vass styrkänsla, det är visserligen riktigt tight men hojen har ändå har plats för de hjulstorlekar du vill få plats med.

Aerodynamisk gravelracer för dig som vill kunna köra ifrån vem som helst

Ett aerodynamiskt fartvidunder med fantastisk respons, rapp acceleration och pålitlig kursstabilitet som mumsar skrytsamma konkurrenter till både frukost, lunch och middag. En extremt välbyggd gravelhoj med effektiv kraftöverföring, kvick respons, imponerande kontroll som alltid levererar sylvass prestanda oavsett om det är daglig hårdträning eller utmanande uthållighetstävlingar på internationell som är ditt primära mål. En riktigt snabb italiensk kolfiberraket som kommer överföra minsta lilla watt av pedalkraft till bakhjulet, så att du kan köra ifrån vem som helst och få kliva högst upp på pallen när dagen skall summeras.

Vad säger då världens cykelpress om 3T Exploro?

  • Bicycling - "It’s a great road bike and a great gravel bike in one. It’s just plain fast everywhere."
  • RoadBikeAction - "One of a handful of gravel bikes we’ve tested that was truly capable on both dirt & paved surfaces.”
  • Road.cc - "Fast and agile gravel design”, “It’s an absolute blast to ride.”

3T Exploro

Se alla produkter inom 3T Exploro

Information om cykelns specifikation

På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.

Allmänt

  • Varumärke 3T
  • Serie 3T Exploro, Information om cykelns specifikation
  • Årsmodell 2022
  • Artikelnummer G-4895211824813
  • Färg Röd, Vit
  • Tillverkarens färg RED/WHITE
  • Hemsida tillverkare https://www.3t.bike/en/223-exploro-race#sg-prod-content
  • Växelreglageserie Campagnolo Ekar
  • Bakväxelserie Campagnolo Ekar
  • Antal växlar 13-växlad (1 x 13)
  • Bromstyp Hydraulisk skivbroms

Ramset

  • Ram Exploro RaceMax. Unidirectional pre-preg carbon, High-modulus/high-strength performance blend layup
  • Framgaffeltyp Stel
  • Framgaffel Fango RaceMax w/ compact crown
  • Framgaffelmaterial Kolfiber

Hjul

  • Hjulstorlek 28"
  • Hjul Fulcrum Race 600 DB 700c
  • Framdäck Pirelli Cinturato Gravel M 700c
  • Bakdäck Pirelli Cinturato Gravel M 700c

Drivlina

  • Växelreglage Campagnolo EKAR 1x13
  • Bakväxel Campagnolo EKAR 1x13
  • Vevparti Campagnolo Ekar

Komponenter

  • Frambroms Campagnolo EKAR hydraulic disc
  • Bromsskiva fram 160mm Campagnolo rotor
  • Bakbroms Campagnolo EKAR hydraulic disc
  • Bromsskiva bak 160mm Campagnolo rotor
  • Styre 3T SuperErgo Pro alu
  • Styrstam 3T Apto Stealth stem
  • Sadel Selle Italia Model X Superflow
Reviews

Det finns ännu inga frågor om Gravelbike 3T Exploro Racemax Campagnolo Ekar 1X13 röd/vit. Du kan själv ställa en fråga.

Ställ en fråga om Gravelbike 3T Exploro Racemax Campagnolo Ekar 1X13 röd/vit