Öppet köp i 100 dagar | Alltid snabba leveranser
Frakt från 59kr
Exakt frakt beräknas i kassan

Du har inga produkter i varukorgen.

Varukorg

Frakt från 59kr
Exakt frakt beräknas i kassan

Du har inga produkter i varukorgen.

Allmänna villkor

Här hittar du information om villkor som gäller på spobik.se

Dessa villkor gäller från 2020-07-03 och är tillämpliga i fall svensk eller annan tillämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med detsamma. Som konsument omfattas du av Konsumentköplagen Konsumenttjänstlagen och Distansavtalslagen. Köparen skall vara myndig eller inneha målsmans godkännande för att ingå avtal med spobik.se

Betalsätt

Du har möjlighet att betala din order med konto-/kreditkort mot faktura genom delbetalning eller direktbetalning via din banks internetbank (Handelsbanken Swedbank Nordea eller SEB). Klarna uppfyller kraven för PCI DSS och PUL.

Konto/-kreditkort

Vid online-betalning kan du använda ditt VISA MasterCard eller Eurocard. Vi belastar ditt konto-/kreditkort först när köpet avslutats.

Faktura

När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter och betalar alltid efter att du fått hem dina varor. Fakturaavgift 0 kr.

Vid utebliven betalning tillkommer en påminnelseavgift på 60 kr samt dröjsmålsränta om 24%.

Delbetala från 50kr/mån med Klarna Konto

Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura oavsett antalet köp.

Du betalar valfri summa per månad. Det lägsta belopp du kan betala är 1/24 av beloppet som återstår och inte mindre än 50 kr varje månad. Du kan när du vill betala hela det återstående beloppet. En administrationsavgift om 29 kr tillkommer på fakturan. Allmänna villkor hittar du här.

Handpenning

Du är välkommen att kontakta kundservice för beställning av cyklar som ej finns i lager. Vid dessa typer av beställningar erhåller vi en handpenning på 20% av totalbeloppet. Handpenningen är inte återbetalbar men dras givetvis av totalsumman när du betalar återstående belopp av beställningen.

Cykelförsäkring

Vid köp av cykel hos oss ingår det alltid tre månaders kostnadsfri försäkring från Solid Försäkring. För att utnyttja försäkringen behöver du själv aktivera den genom att meddela oss via mail. Skicka oss ett mail märkt “Cykelförsäkring” till kundservice@spobik.se som innehåller ditt ordernummer samt 10-siffriga personnummer. Vi kommer sedan återkomma med ditt registreringsbevis när din order är färdigbehandlad, observera att det kan ta några dagar. Läs fullständiga villkor här, för övriga frågor kring försäkringen vänd er direkt till Solid Försäkring.

Leverans

Normal leveranstid är inom 1-3 arbetsdagar. Vid val av hemleverans kan det tillkomma 1-2 dagar på grund av speditörens rutiner.  På varor som vi ej har i lager på vårt logistikcenter i Jönköping står leveranstiden i produkttexten alternativt efter du valt färg/storlek. Om någon av de varor du beställt inte finns i lager meddelar vi dig detta samt beräknad leveranstid. Restnoterade varor levereras fraktfritt i efterhand. Vid förseningar kontaktar vi dig och du har rätt att häva köpet utan kostnad. Vid fel på lagersaldo har Spobik rätt att annullera ordern.

*Vid uttalanden som lovad leverans före en viss dag gäller det när logistiken hos vår speditör (Postnord eller DHL) ej innefattar några förseningar.

Leveransmetoder

Paket från oss levereras av PostNord och DHL. Du kan välja att få ditt paket levererat till ett ombud eller hem till dörren.  Det är på köparens ansvar att tillse att den adress som uppgivits till oss vid beställningstillfället är korrekt. Vissa produkter skickas direkt från leverantören, i dessa fall står det på produkten vilken speditör som levererar ditt paket. Avvikelse: Alla Trek-cyklar levereras via vår utlämningsbutiker i Jönköping. Detta för att säkerställa montering och inställningar. Kontakta kundservice för ytterligare frågor kring Trek-cyklar.
Läs mer om leveranser och leveranssätt.

Montering av cyklar

Vi monterar (både cykel och eventuella tillbehör), justerar och testar alla cyklar innan leverans. För att få plats i kartongen måste vi dock vrida styret och skruva av pedalerna innan cykeln skickas till dig. Du behöver alltså vrida upp styret, och skruva på pedalerna när cykeln når dig. Cykelkorgar levereras vid sidan av då de inte får plats i kartongen. Vid köp av en barncykel 12, 14, 16 och vissa 20″ storlekar så kommer cykeln levererad i fabrikskartong. I dessa fall är det några fler steg för dig att montera själv.

Fraktkostnader

Tabell på fraktkostnader för de allra flesta produkter som inte överstiger 20 kg eller har en omkrets på över 3 m.

Logistiktjänst Kostnad Förklaring
DHL Service Point 59 kr Levereras till ditt närmsta DHL-ombud
Postnord MyPack Collect 59 kr Levereras till ditt närmsta Postnord-ombud
Postnord MyPack Home 199 kr Vanliga paket med hemleverans. Levereras hem till din tomtgräns under dagtid.
Hämta i butik 0 kr Levereras till vald butik för upphämtning.

 

Tabell på fraktkostnader för skrymmande gods som överstiger 20 kg eller en längd+omkrets på 3 m. T.ex. cyklar, motionscykel m.m.

Logistiktjänst Kostnad Förklaring
Postnord Groupage 249 kr Levereras hem till din tomtgräns under dagtid.
Hämta i butik 0 kr Levereras till vald butik för upphämtning.
Postnord hemleverans pall 499 kr Stora och tunga träningsmaskiner levereras stående på pall.

Outlösta försändelser

För paket som inte löses ut på hos Postnords ombud debiterar vi dig kostnaderna för frakt (tur och retur) samt hantering.
Postnord Collect: Frakt + Retur/hanteringskostnad 258 kr
Postnord MyPack home: Frakt + Retur/hanteringskostnad + terminalhyra 771 kr
Postnord Groupage (cyklar och skrymmande gods): Frakt + Retur/hanteringskostnad + terminalhyra 3739 kr

Transportskada

Synlig transportskada ska anmälas direkt och dold skada inom 7 dagar från mottagandet av produkterna.

Terminalhyra

Kan du inte ta emot din hemleverans inom 5 dagar från avisering kommer du att bli debiterad för hanteringskostnader om 250 kr per dag och försändelse.

Avbeställning

Spobik arbetar alltid på att minska leveranstiderna och oftast behandlas din order direkt efter du genomfört ditt köp. På grund av den korta leveranstiden är det därför inte möjligt att göra en avbeställning. Du har möjlighet att direkt returnera ditt paket hos ditt ombud.

Ångerrätt

Full ångerrätt gäller inom 100 dagar från det att du mottagit varan. Du har rätt att öppna paketet och testa produkten inom rimliga gränser.

Fyll i returblanketten på baksidan av orderbekräftelsen och skicka den tillsammans med varan i originalförpackning samt medföljande kvitto till Spobik. Använd returfraktsedeln du fick med vid köpet. Har du beställt flera varor och vill returnera en eller flera produkter betalar du bara de du har tänkt att behålla.

Spobik löser ej ut paket skickade mot postförskott/efterkrav, ej heller retur av produkter skickade till ombud. Eventuell återbetalning sker senast 14 dagar efter det att returen godkänts. När varan eller varorna är mottagna kontrollerade och godkända så krediteras beloppet inklusive eventuellt fraktkostnad. Vid eventuella avdrag kontaktas köparen. Har du betalat för frakt så återbetalas även det.

Returkostnader:

MyPack Return Drop Off – 99 kr
Returfraktsedel för avlämning hos ombud. Detta är returfraktsedeln som du får med i ditt paket vid köp hos oss.

MyPack Return Pick Up – 299 kr
Returfraktsedel för upphämtning vid hemmet om du inte har möjlighet att nyttja standard-returfraktsedeln.

MyPack Return Pick Up – 399 kr
Returfraktsedel för upphämtning vid hemmet för skrymmande paket.

MyPack Return Pick Up – 999 kr
Cyklar oavsett fraktsätt.

Avdrag vid Ångerrätt

Om du som kund har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion och detta lett till att varan som returneras är mindre värd har Spobik rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning på det belopp som ska återbetalas. Värdeminskningen bedöms från fall till fall.

Bytesrätt

Bytesrätt gäller i 100 dagar from att du köpt din vara hos Spobik. Detta gäller dock inte på underkläder.
Fyll i returblanketten på baksidan av orderbekräftelsen . Vill du byta en vara gör du det enkelt genom att returnera den till oss och beställa en ny på spobik.se Ange inga önskemål om byte i returpaketet då den önskade varan kan vara slutsåld när paketet kommer fram till oss. Har din returfraktsedel försvunnit kan du kontakta kundservice för hjälp.

Returadress:
Spobik AB
Huskvarnavägen 40
554 54 Jönköping

Reklamationer

Du har rätt till 3 års reklamationsrätt från det att du köp varan. Viktigt att du sparar faktura/kvitto som bevis annars gäller ingen reklamation. Spobik står för frakten vid reklamationer. Returfrakt för ny produkt vid godkända reklamationer betalas av Spobik. Se till att alltid kontakta kundservice först vid reklamation för att få den godkänd. Är den inte godkänd innan du t.ex. besökt en verkstad kan vi tyvärr inte betala ut någon ersättning.

Hur gör jag en reklamation?

Läs mer här om hur du går tillväga vid en reklamation.

Kostar det något att göra en reklamation?

Självklart kostar det inget att genomföra en godkänd reklamation. Skickar du dock in din produkt utan att rådfråga kundservice och produkten visar sig ej vara en giltig reklamation så kommer du bli debiterad för frakt- och administrativa kostnader.
Vanligt paket till ombud: 199 kr
Hemleverans paket 299 kr
Hemleverans Skrymmande 399 kr
Cykel 999 kr  

Personuppgifter

I samband med din beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss.

All personuppgiftsbehandling sker i enlighet med dataskyddsförordningen. Personuppgiftsansvarig är Spobik AB (org. nr 559155-6633)

Spobiks kundregister innehåller personuppgifter såsom namn personnummer postadress telefonnummer e-postadress samt IP-nummer. Ändamålet med Spobiks behandling av insamlade personuppgifter är att använda dess för att kunna fullgöra köp på Spobik.

Klarna kommer att samla personuppgifter om dig i samband med betalning. Klarna är således personuppgiftsansvarig för sådana personuppgifter enligt Klarnas villkor

Spobik kommer dela med sig av de personuppgifter till fraktbolagen som krävs för att kunna fullfölja och leverera en beställning.

Om det görs en beställning på en vara som skickas direkt från leverantören så kommer Spobik att skicka över de uppgifter som behövs för att kunna slutföra och fullgöra en beställning från leverantören.

När du använder Chatt och/eller FAQ kan Spobik komma att hantera och lagra de personuppgifter som t.ex. telefonnummer för- och efternamn adress e-post IP-nummer som du själv uppger för att kunna logga och spara historik från tidigare chattar.

När du som kund väljer och e-posta till Spobik så kommer din e-postadress samt e-posthistoriken att sparas för att göra det möjligt och lättare kunna följa upp och svara på ett ärende.

Inga uppgifter kommer att säljas vidare till tredje part eller skickas vidare till tredje land.

Allmänt om personuppgiftsbehandlingen

All behandling av personuppgifter sker enligt dataskyddsförordningen. Ansvarig för behandlingen är Spobik AB.

Vi sparar bara personuppgifter så länge som det är nödvändigt därefter raderas de. Om uppgifter skulle vara ofullständiga felaktiga eller irrelevanta har du rätt att begära att de rättas eller raderas. Du har också rätt att begära skadestånd om behandlingen av dina personuppgifter inte har följt lagen.

Du kan begära ett utdrag på vilka uppgifter som vi har registrerade om dig. För att begära registerutdrag eller rättelse av uppgifter skickar du en skriftlig undertecknad begäran till:

Spobik AB

Huskvarnavägen 40

554 54 Jönköping

Reservation

Vi förbehåller oss för fel i information, lagersaldo, pris och specifikationer på produkter kan förekomma. Alla bilder på våra sidor skall ses som illustrationer och vi kan ej heller garantera att bild återger varans exakta utseende. Vid eventuellt fel har SpoBik rättighet att annullera order.

Adressändring på befintlig order

Adressändring är tyvärr inte genomförbart på en lagd order. Var därför uppmärksam på att ge rätt uppgifter vid ordertillfället.

Tvist

Vid tvist där köparen är privatperson har vi som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer.

Force Majeure

I händelse av krig naturkatastrof stridsåtgärder på arbetsmarknaden myndighetsbeslut uteblivna leveranser från underleverantörer fördyrande omständigheter samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.