Köpvillkor Spobik.se

Dessa villkor gäller från 2020-08-06 och är tillämpliga i fall svensk eller annan tillämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med detsamma. Som konsument omfattas du av Konsumentköplagen Konsumenttjänstlagen och Distansavtalslagen.

Beställningar
Spobik.se ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande. I dagsläget kan avtal endast ingås med kunder med leveransadress i Sverige. Med produkterna följer en bruksanvisning i fysisk eller digital form om det behövs för användning av produkten, normalt ska bruksanvisningen vara på svenska eller engelska. 

Betalsätt
Du har möjlighet att betala din order med konto-/kreditkort mot faktura genom delbetalning eller direktbetalning via din banks internetbank (Handelsbanken Swedbank Nordea eller SEB). Klarna uppfyller kraven för PCI DSS och GDPR. 

Konto/-kreditkort
Vid online-betalning kan du använda ditt VISA MasterCard eller Eurocard. Vi belastar ditt konto-/kreditkort först när köpet avslutats. 

Faktura
När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Fakturaavgift 0 kr.
  • Få alltid varan innan du betalar
  • Betalningstid - alltid 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Betala direkt i appen
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning

Vid utebliven betalning tillkommer en påminnelseavgift på 60 kr samt dröjsmålsränta om 24%. Villkoren för betala inom 14 dagar finner du här

Delbetala från 50kr/mån med Klarna Konto
Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura oavsett antalet köp.

  • Få alltid varan innan du betalar
  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
  • Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
  • En aviavgift om 29 kr oavsett antalet köp
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Du betalar valfri summa per månad. Det lägsta belopp du kan betala är 1/24 av beloppet som återstår och inte mindre än 50 kr varje månad. Du kan när du vill betala hela det återstående beloppet. En administrationsavgift om 29 kr tillkommer på fakturan. För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor finner du här. Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du här

Kreditprövning
Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post. Kredittiden för köp är 14 dagar från fakturadatum. Fakturan skickas i samband med leveransen. En påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma. Det kostar inget att använda Klarna Checkout. Eventuella skatter eller avgifter kan dock tillkomma genom valt betalningsalternativ. 

Handpenning
Du är välkommen att kontakta kundservice för beställning av cyklar som ej finns i lager. Vid dessa typer av beställningar erhåller vi en handpenning på 20% av totalbeloppet. Handpenningen är inte återbetalbar men dras givetvis av totalsumman när du betalar återstående belopp av beställningen. 

Cykelförsäkring
Vid köp av cykel hos oss ingår det alltid tre månaders kostnadsfri försäkring från Solid Försäkring. För att utnyttja försäkringen behöver du själv aktivera den genom att meddela oss via mail. Skicka oss ett mail märkt “Cykelförsäkring” till kundservice@spobik.se som innehåller ditt ordernummer samt 10-siffriga personnummer. Vi kommer sedan återkomma med ditt registreringsbevis när din order är färdigbehandlad, observera att det kan ta några dagar. Läs fullständiga villkor här, för övriga frågor kring försäkringen vänd er direkt till Solid Försäkring

Montering av cyklar
Vi monterar (både cykel och eventuella tillbehör), justerar och testar alla cyklar innan leverans. För att få plats i kartongen måste vi dock vrida styret och skruva av pedalerna innan cykeln skickas till dig. Du behöver alltså vrida upp styret, och skruva på pedalerna när cykeln når dig. Cykelkorgar levereras vid sidan av då de inte får plats i kartongen. Vid köp av en barncykel 12, 14, 16 och vissa 20" storlekar så kommer cykeln levererad i fabrikskartong. I dessa fall är det några fler steg för dig att montera själv. 

Leverans

Normal leveranstid är inom 1-3 arbetsdagar, vi levererar till adresser inom Sverige. Vid val av hemleverans kan det tillkomma 1-2 dagar på grund av speditörens rutiner.  På varor som vi ej har i lager på vårt logistikcenter i Jönköping står leveranstiden i produkttexten alternativt efter du valt färg/storlek. Om någon av de varor du beställt inte finns i lager meddelar vi dig detta samt beräknad leveranstid, vid förseningar kommer vi erbjuda dig en likvärdig ersättningsvara alternativt har du rätt att annullera din order utan kostnad. Restnoterade varor levereras fraktfritt i efterhand. 

För exakta leveranstider till din ort se postnord.se/leveranstid.

Leveransmetoder
Paket från oss levereras av PostNord. Du kan välja att få ditt paket levererat till ett ombud eller hem till dörren.  Det är på köparens ansvar att tillse att den adress som uppgivits till oss vid beställningstillfället är korrekt. Vissa produkter skickas direkt från leverantören, i dessa fall står det på produkten vilken speditör som levererar ditt paket. Avvikelse: Alla Trek-cyklar levereras via vår utlämningsbutik i Jönköping. Detta för att säkerställa montering och inställningar. Kontakta kundservice för ytterligare frågor kring Trek-cyklar. Läs mer om leveranser och leveranssätt.

Fraktkostnader
Vid beställning hos Spobik levereras ditt paket med Postnord. En fraktkostnad tillkommer baserat på paketets vikt, storlek och leveranssätt. Vi erbjuder följande leveranssätt:

LogistiktjänstKostnadFörklaring
Postnord MyPack Collect 59 kr Hämta hos ombud. Skickas med tjänsten Postnord MyPack Collect*. Maxvikt 20 kg/kolli. Längd högst 1,5 m. Längd + omkrets = 3 m.
Postnord MyPack Home 199 kr Vanliga paket med hemleverans*. Skickas med tjänsten Postnord MyPack Home. Maxvikt 35 kg/kolli. Längd högst 1,75 meter. Längd + omkrets högst 3 meter.
Postnord Hemleverans 249 kr Skrymmande paket med hemleverans*. Skickas med tjänsten Postnord Groupage. Kolli med mått över: Längd 1,75 meter. Längd + omkrets 3 meter. T.ex. cyklar, motionscykel m.m.
Hämta i butik 0 kr Hämta i butik. Levereras till vald butik för upphämtning. SpoBik Ekhagen: Hästhovsvägen 2, 55454 Jönköping Hockeystore Jönköping: Huskvarnavägen 40, 55454 Jönköping
 

Hämta hos ombud*
Paketet levereras till ett utlämningsställe nära dig. Paketet är normalt framme på ditt utlämningsställe nästa helgfria vardag inom Sverige. Till vissa orter gäller längre leveranstid, se exakta leveranstider. Du får ett meddelande via sms, e-post, eller genom PostNord-appen när paketet går att hämta hos det ombud som du valt. 

Hemleverans*
Levereras hem till din port om du bor i lägenhet. Bor du i hus levereras paketet till mottagarens dörr på överenskommen leveransdag och tidsintervall. Den totala leveranstiden kan därför variera. För gods som hämtas längs med en lantbrevbärarlinje förlängs leveranstiden. För exakta leveranstider se postnord.se/leveranstid

Outlösta försändelser
För paket som inte löses ut på hos Postnords ombud debiterar vi dig kostnaderna för frakt (tur och retur) samt hantering.
Postnord Collect: Frakt + Retur/hanteringskostnad 258 kr
Postnord MyPack home: Frakt + Retur/hanteringskostnad + terminalhyra 771 kr
Postnord Groupage (cyklar och skrymmande gods): Frakt + Retur/hanteringskostnad + terminalhyra 3739 kr

Transportskada
Spobik ansvarar för varor som skadas eller kommer bort under leverans till dig. För att vi ska kunna göra en reklamation rekommenderar vi att du anmäler det direkt till vår kundtjänst vid synlig transportskada. Dold transportskada rekommenderar vi att du anmäler inom 7 dagar från mottagandet av produkterna. När du tar emot godset är det viktigt att du kontrollerar så inte godset blivit transportskadat, skriv inte under om emballaget inte är helt. Ombudet/transportören måste anmärka på dennes samt din kopia av fraktsedeln innan du skriver under, att emballaget var sönder vid leverans. 

Terminalhyra
Terminalhyra är en avgift som debiteras när din hemleverans legat i ett visst antal dagar på Postnords terminal i väntan på utkörning.

Postnord MyPack Home: Kan du inte ta emot din hemleverans inom åtta (8) dagar från första avisering kommer du att bli debiterad för terminalhyra om 39 kr per dag och försändelse.
Postnord Groupage: Kan du inte ta emot din hemleverans inom fem (5) dagar från första avisering kommer du att bli debiterad för terminalhyra om 249 kr per dag och försändelse. 

Avbeställning
Spobik arbetar alltid på att minska leveranstiderna, oftast behandlas din order direkt efter genomfört köp. Har din order en vara som kommer från någon av våra butiker, externa lager eller leverantör så kan du endast genom att ringa oss på telefonnummer: 010 101 40 00 avbeställa din order. Har du däremot beställt en vara som finns för omgående leverans måste du först hämta ut din order, för att sedan returnera den till oss. Läs mer om hur du gör en retur här

Ångerrätt
Från det att du mottagit din order gäller normaltsätt 14 dagars ångerrätt, vi på Spobik.se erbjuder full ångerrätt inom 60 dagar från det att du mottagit varan. Du har rätt att öppna paketet och testa produkten inom rimliga gränser. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du meddelar oss innan denna 60 dagars period löpt ut. Senast inom 14 dagar efter att du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet ska du utan dröjsmål skicka artikeln du ångrar åter till oss. Använd vår retursedel och packa med varorna tillbaka till oss. Du kan ladda ned retursedeln här:


Du som kund har även enligt lag rätt att använda Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätt, vill du använda den kan du ladda ned blanketten här:


Fyll i returblanketten på baksidan av orderbekräftelsen och skicka den tillsammans med varan i originalförpackning samt medföljande kvitto till Spobik.

Använd returfraktsedeln du fick med vid köpet.

Har du beställt flera varor och vill returnera en eller flera produkter betalar du bara de du har tänkt att behålla.
Spobik löser ej ut paket skickade mot postförskott/efterkrav, ej heller retur av produkter skickade till ombud. 

Återbetalning

  • Om du frånträder köpavtalet kommer vi att betala tillbaka hela köpesumman på ordern, även leveranskostnader. Observera extra leveranskostnader till följd av att du valt något annat leveranssätt än den billigaste standardleverans vi erbjuder, betalas ej tillbaka.
  • Kunden står alltid för returkostnaden om vi (“Kunden och Spobik.se”) inte kommer överens om något annat. Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättas om ditt beslut att frånträda avtalet. Vi kan dock få vänta tills dess att varan har kommit åter eller till dess konsumenten har lämnat ett bevis på att varan återsänts, vilket som sker först. Återbetalningen sker via Klarna och de kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen. Vid eventuella avdrag kontaktas köparen. Har du betalat för frakt så återbetalas även det.

Undantag gällande ångerrätt:

Vid distansavtal och hemförsäljningsavtal har du inte någon ångerrätt om du köper livsmedel som t ex kosttillskott och energibars och övriga artiklar som klassas som livsmedel. Obs! Oöppnade/plomberade förpackningar av exv kosttillskott anses inte undantagna. Ångerrätten gäller inte alls varor som tillverkats eller ändrats i enlighet med dina särskilda önskemål exempelvis montering av egenkomponerade cyklar. Vid köp av hygienartiklar eller underkläder, får förseglingen inte vara bruten, sådana varor med bruten försegling kan inte returneras. 

Returkostnader:

MyPack Return Drop Off - 79 kr
Returfraktsedel för avlämning hos ombud. Detta är returfraktsedeln som du får med i ditt paket vid köp hos oss.

MyPack Return Pick Up - 299 kr
Returfraktsedel för upphämtning vid hemmet om du inte har möjlighet att nyttja standard-returfraktsedeln. För att köpa denna tjänst ber vi dig kontakta vår kundtjänst.

MyPack Return Pick Up Skrymmande paket - 399 kr
Returfraktsedel för upphämtning vid hemmet för skrymmande paket. För att köpa denna tjänst ber vi dig kontakta vår kundtjänst.

Barncyklar - 499 kr
Returfraktsedel för upphämtning vid hemmet, gäller för alla barncyklarna upp till och med 24". För att köpa denna tjänst ber vi dig kontakta vår kundtjänst.

Cyklar - 999 kr
Returfraktsedel för upphämtning vid hemmet, gäller för alla cyklar över 24" oavsett fraktsätt. För att köpa denna tjänst ber vi dig kontakta vår kundtjänst.

Obs! Vid retur av din webborder i någon av våra butiker är returavgiften på cykel 249:- och för ombudspaket 59:-.


Avdrag vid Ångerrätt
Om du som kund har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion och detta lett till att varan som returneras är mindre värd har Spobik rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning (upp till 100%) på det belopp som ska återbetalas. Värdeminskningen bedöms från fall till fall. 

Returadress:
Spobik AB
Huskvarnavägen 40
554 54 Jönköping 

Reklamationer
Du har rätt till 3 års reklamationsrätt från det att du köp varan. Felet ska anmälas snarast eller så snart felet borde ha upptäckts. Reklamerar du inom två månader räknas det alltid som inom skälig tid. Viktigt att du sparar faktura/kvitto som bevis annars gäller ingen reklamation. Spobik står för frakten vid reklamationer. Returfrakt för ny produkt vid godkända reklamationer betalas av Spobik. Se till att alltid kontakta kundservice först vid reklamation för att få den godkänd. Är den inte godkänd innan du t.ex. besökt en verkstad kan vi tyvärr inte betala ut någon ersättning. 

Återbetalning Reklamation
Om vi företar omleverans eller avhjälpande av felet vid reklamation kommer eventuella fraktkostnader återbetalas inom 14 dagar från den dag företaget mottagit den reklamerade varan. Retur av vara samt återbetalning ska ske utan onödigt dröjsmål. Återbetalningen sker via Klarna och de kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen.

Hur gör jag en reklamation?

För att göra en reklamation måste du göra en reklamationsförfrågan till kundtjänst. Är den inte godkänd innan du t.ex. besökt en verkstad kan vi tyvärr inte betala ut någon ersättning. En reklamationsförfrågan gör du genom att maila oss till spobik@kundservice.se och förse oss med följande information: ordernummer, betalningsreferens (kvitto/orderbekräftelse), foto eller videodokumentation på skadan samt anledningen till din reklamation. Beskriv gärna problemet mer utförligt för att vi ska kunna hjälpa dig så bra som möjligt. Läs mer här vad vi behöver för specifik information för att hjälpa dig vidare med din reklamation.

Kostar det något att göra en reklamation?


Självklart kostar det inget att genomföra en godkänd reklamation. Skickar du dock in din produkt utan att rådfråga kundservice och produkten visar sig ej vara en giltig reklamation så kommer du bli debiterad för frakt- och administrativa kostnader.
Vanligt paket till ombud: 179 kr
Hemleverans paket 299 kr
Hemleverans Skrymmande 399 kr
Barncyklar 499 kr
Cykel 999 kr  


Personuppgifter
I samband med din beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss.
All personuppgiftsbehandling sker i enlighet med dataskyddsförordningen. Personuppgiftsansvarig är Spobik AB (org. nr 559155-6633)
Spobiks kundregister innehåller personuppgifter såsom namn personnummer postadress telefonnummer e-postadress samt IP-nummer. Ändamålet med Spobiks behandling av insamlade personuppgifter är att använda dess för att kunna fullgöra köp på Spobik.
Klarna kommer att samla personuppgifter om dig i samband med betalning. Klarna är således personuppgiftsansvarig för sådana personuppgifter enligt Klarnas villkor
Spobik kommer dela med sig av de personuppgifter till fraktbolagen som krävs för att kunna fullfölja och leverera en beställning.
Om det görs en beställning på en vara som skickas direkt från leverantören så kommer Spobik att skicka över de uppgifter som behövs för att kunna slutföra och fullgöra en beställning från leverantören.
När du använder Chatt och/eller FAQ kan Spobik komma att hantera och lagra de personuppgifter som t.ex. telefonnummer för- och efternamn adress e-post IP-nummer som du själv uppger för att kunna logga och spara historik från tidigare chattar.
När du som kund väljer och e-posta till Spobik så kommer din e-postadress samt e-posthistoriken att sparas för att göra det möjligt och lättare kunna följa upp och svara på ett ärende.
Inga uppgifter kommer att säljas vidare till tredje part eller skickas vidare till tredje land.


Allmänt om personuppgiftsbehandlingen
All behandling av personuppgifter sker enligt dataskyddsförordningen. Ansvarig för behandlingen är Spobik AB.
Vi sparar bara personuppgifter så länge som det är nödvändigt därefter raderas de. Om uppgifter skulle vara ofullständiga felaktiga eller irrelevanta har du rätt att begära att de rättas eller raderas. Du har också rätt att begära skadestånd om behandlingen av dina personuppgifter inte har följt lagen.
Du kan begära ett utdrag på vilka uppgifter som vi har registrerade om dig. För att begära registerutdrag eller rättelse av uppgifter skickar du en skriftlig undertecknad begäran till:
Spobik AB
Huskvarnavägen 40
554 54 Jönköping


Reservation
Vi förbehåller oss för fel i information, pris och specifikationer på produkter kan förekomma. Alla bilder på våra sidor skall ses som illustrationer och vi kan ej heller garantera att bild återger varans exakta utseende. Vid eventuellt fel har SpoBik rättighet att annullera order.


Adressändring på befintlig order
Adressändring är tyvärr inte genomförbart på en lagd order. Var därför uppmärksam på att ge rätt uppgifter vid ordertillfället.


Tvist
Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) i Sverige: Allmänna Reklamationsnämnden: https://www.arn.se/ , Box 174, 101 23 Stockholm. Alternativt: European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR). EU ODR: https://ec.europa.eu/odr
Det räcker att du som konsument hör av dig till en av parterna.


Force Majeure
I händelse av krig naturkatastrof stridsåtgärder på arbetsmarknaden myndighetsbeslut uteblivna leveranser från underleverantörer fördyrande omständigheter samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.